हिमाँशु कुमार
22 दिसंबर 2009
आज वनवासी चेतना आश्रम से जुड़े सामाजिक कार्यकर्ता कोपा कुंजाम के विषय में कुछ पुलिस अधिकारियों का बयान कुछ समाचार पत्रों ने छापा है. हम पुलिस अधिकारोयों की मजबूरी समझ सकते हैं. इन बेचारे अधिकारियों को तो नेताओं का हुक्म मानना पड़ता है. नेताओं ने बड़ी कंपनियों से करोड़ों रुपया रिश्वत का खा लिया है ताकि आदिवासिओं की ज़मीनों को इन कंपनियों को दिया जा सके. और बेचारे पुलिस वाले आदिवासियों को मार मार कर ज़मीन ख़ाली कराने के काम में लगे हुए हैं. आदिवासियों से ज़मीन ख़ाली कराने के लिए पहले सल्वा जुडूम चलाया गया जिसमें भाई से भाई लड़ाने का षड्यंत्र रचा गया और हज़ारों आदिवासियों के घरों को जला दिया गया. इन्हीं पुलिस वालों ने नेताओं के आदेश से हज़ारों लड़कियों का बलात्कार किया, हज़ारों लोगों की हत्याएं कीं जिसमें छोटे छोटे बच्चे-बच्चियों की हत्याएं भी शामिल हैं. पुलिस और सल्वा जुडूम के इन कारनामों से लाखों आदिवासी इन ज़ुल्मों से डर कर और अपने गाँव छोड़ कर जंगल में छिप गए.
हम दंतेवाड़ा में सड़क के किनारे घर के सामने पेड़ के नीचे बैठे थे. कोपा मेरे सामने बैठा था और हम लोग पदयात्रा की तैयारियों की बात कर रहे थे. तभी पुलिस की कई सारी गाड़ियां आकर खड़ी हो गईं, और पुलिस वाले मेरे सामने कोपा को पकड़ कर ले गए. बाद में मैंने सुना की उसपर पूनम होंगा नाम के एक सल्वा जुडूम नेता की हत्या का आरोप लगा दिया गया है. मुझे याद है कि मैंने और कोपा ने पूनम होंगा और झाडी नागेश को बचाने के लिए गाँव गाँव में घूम कर कितनी कोशिश की थी.
कोपा मेरा सबसे प्रिय साथी था. वो हमेशा जोश से भरा हुआ, मज़ाकिया और किसी भी मुश्किल काम को करने के लिए हमेशा तैयार रहता था. कोपा की लोकप्रियता बहुत व्यापक थी. विशेष कर आदिवासी महिलायों का तो वह बेटा और भाई जैसा ही था. अगर किसी गाँव के लोगों को काम करने के बाद मज़दूरी नहीं मिलती थी, तो वो कोपा से शिकायत करते थे और कोपा अधिकारियों से लड़कर मज़दूरी दिला कर दम लेता था. कोपा के कारण राशन की दुकानों में, आंगनवाड़ी और मध्याह्न भोजन में गड़बड़ी करने वाले भ्रष्ट कर्मचारी डरते थे, और चूंकि अब ज़्यादातर ठेकेदारी व भ्रष्टाचार के फ़ायदेमंद धंधे सल्वा जुडूम के नेताओं द्वारा चलाये जा रहे हैं, इसलिए कोपा उन सबकी आँखों में खटकता था. कुछ दिन पहले बीजापुर के एस पी ने एक सल्वा जुडूम के नेता मधुकर राव से कोपा की ह्त्या करने के लिए कहा था. कोपा ने दोनों के बारे में ऍफ़ आई आर कराई थी.
आज कोपा जेल में है और मुझे उसकी बहुत याद आ रही है. मैं कई बार उसे भूल कर बुलाने की कोशिश करता हूँ और अचानक मुझे याद आता है कि वो तो जेल में है और मैं तड़पता रह जाता हूँ. कोपा बस्तर का एकमात्र अराजनैतिक आदिवासी युवा नेता था जो न्याय और शान्ति के लिए काम कर रहा था. आज जब लोग या तो सल्वा जुडूम के साथ हैं या नक्सलियों के साथ हैं, ऐसे समय में कोपा जैसे और नौजवानों की ज़रुरत है, परन्तु सरकार ने कोपा को जेल में डालकर यह सन्देश दिया है कि वह शान्ति नहीं चाहती है, बल्कि आदिवासियों की ज़मीन हथियाना चाहती है. इसके अलावा कोपा आदिवासी गाँवों को बसाने का काम कर रहा था. सल्वा जुडूम ने जिन गाँवों को जलाया, जिन लोगों की हत्याएं कीं, जिन बच्चियों से बलात्कार किया, कोपा उन सबकी मदद कर रहा था. कोपा सल्वा जुडूम की हिंसक शक्ति को अहिंसक बल के आधार पर न केवल चुनौती दे रहा था, बल्कि डरा भी रहा था, और सल्वा जुडूम कोपा से डर रहा था.
मुझे लगता है कि हमें कोपा की अवैध गिरफ़्तारी के विरुद्ध एक आन्दोलन चलाना चाहिए ताकि हम इस आधार पर देश भर के आदिवासियों को भी संगठित कर सकें. और वो अपने ऊपर हमलों का सामना कर सकें तथा अपने संसाधनों की रक्षा कर अपने जीवन को बचा सकें.
Unofficial Translation
Himanshu Kumar
22 Dec 2009
Today a few newspapers have published the testimony of some police officers in the matter of Vanvasi Chetna Ashram activist Kopa Kunjam. I understand the compulsion felt by these police officers, for they have to follow the orders of our leaders. Our leaders have gobbled up crores of rupees as bribe from big corporations in return for turning over adivasi lands to them, and the hapless cops are now engaged in thrashing the adivasis to free up their land. As a first attempt in uprooting adivasis from their lands, Salwa Judum was initiated which resulted in hideous internecine fighting and thousands of adivasis houses were burnt. Responding to orders from our leaders, the cops raped thousands of (adivasi) women and murdered thousands of (adivasi) people including children. Frightened by these actions of the police and the Salwa Judum, lakhs of adivasis left their villages and hid in the forests.
[On the fateful day] I was sitting by the roadside under a tree in front of our house in Dantewada. Kopa was sitting in front of me and we were discussing preparations for the padayatra. That's when a lot of police vehicles came in and the cops apprehended Kopa right in front of me. Later I learned that he has been charged with the murder of a Salwa Judum leader, Punem Hunga. I remember how hard Kopa and I had tried, roaming in several villages, to save the lives of Punem Hunga and Jhadi Nagesh.
Kopa was my most beloved companion. He was always bursting with passion and a fine sense of humor and ready to take on the most difficult tasks. Kopa's popularity was very far-reaching. In particular, he was like a brother and son to adivasi women. If people in a village didn't get compensated for their labour, they would come complain to Kopa and he would fight with the authorities and lift the spirits of the workers by getting them their due wages. Thanks to Kopa's efforts, corrupt employees in ration shops, anganwadis and those involved in siphoning away money meant for midday meals became fearful. Since these days the profitable activities of contractorship and corruption are mostly undertaken by Salwa Judum leaders, Kopa became a worm in their eyes. A few days ago, the SP of Bijapur had asked Salwa Judum leader Madhukar Rao to kill Kopa, and Kopa had filed an FIR against them in this regard.
Today Kopa is in jail and I'm flooded with his memories. Often I absentmindedly call for him, and am left floundering when I realize that he is in jail. Kopa was Bastar's only apolitical adivasi youth leader working for justice and peace. Today when people are either with the Salwa Judum or the Naxalites, there is a need for youth like Kopa. However, by imprisoning Kopa the state is sending the message that it doesn't want peace but only to capture adivasi lands. Kopa was involved in rehabilitating adivasi villages. He was helping all those whose villages had been burnt, people murdered and children raped by the Salwa Judum. Kopa had not only challenged the violence of the Salwa Judum on the strength of his non-violence, but had also scared them. The Salwa Judum was indeed afraid of him.
I feel that we should launch an agitation against Kopa's illegal arrest as a basis for organising adivasis all over India, so that they can withstand the attacks upon them, protect their resources and save their lives.
[On the fateful day] I was sitting by the roadside under a tree in front of our house in Dantewada. Kopa was sitting in front of me and we were discussing preparations for the padayatra. That's when a lot of police vehicles came in and the cops apprehended Kopa right in front of me. Later I learned that he has been charged with the murder of a Salwa Judum leader, Punem Hunga. I remember how hard Kopa and I had tried, roaming in several villages, to save the lives of Punem Hunga and Jhadi Nagesh.
Kopa was my most beloved companion. He was always bursting with passion and a fine sense of humor and ready to take on the most difficult tasks. Kopa's popularity was very far-reaching. In particular, he was like a brother and son to adivasi women. If people in a village didn't get compensated for their labour, they would come complain to Kopa and he would fight with the authorities and lift the spirits of the workers by getting them their due wages. Thanks to Kopa's efforts, corrupt employees in ration shops, anganwadis and those involved in siphoning away money meant for midday meals became fearful. Since these days the profitable activities of contractorship and corruption are mostly undertaken by Salwa Judum leaders, Kopa became a worm in their eyes. A few days ago, the SP of Bijapur had asked Salwa Judum leader Madhukar Rao to kill Kopa, and Kopa had filed an FIR against them in this regard.
Today Kopa is in jail and I'm flooded with his memories. Often I absentmindedly call for him, and am left floundering when I realize that he is in jail. Kopa was Bastar's only apolitical adivasi youth leader working for justice and peace. Today when people are either with the Salwa Judum or the Naxalites, there is a need for youth like Kopa. However, by imprisoning Kopa the state is sending the message that it doesn't want peace but only to capture adivasi lands. Kopa was involved in rehabilitating adivasi villages. He was helping all those whose villages had been burnt, people murdered and children raped by the Salwa Judum. Kopa had not only challenged the violence of the Salwa Judum on the strength of his non-violence, but had also scared them. The Salwa Judum was indeed afraid of him.
I feel that we should launch an agitation against Kopa's illegal arrest as a basis for organising adivasis all over India, so that they can withstand the attacks upon them, protect their resources and save their lives.
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